Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Om dirigeringsapportering ..

Av Lizzie - 31 oktober 2011 13:15

 eller min matte är en velpotta ... !!!!!


Från början hade jag inga som helst problem med det momentet ,,, ( förutom att matte inte tyckte att jag gick så tajt till konen som hon ville då .. ) för att dirigeras på apportering kunde jag ju innan jag kom till elitklass i lydnad, problemet har väl mest varit vilket kommandoord "vi" skulle använda ..   !


Under en period använde "vi" bara det korta JA för att sen ändra till bara handtecknet ...   för att sen säga höger eller vänster-apport ( vilket blev för långt tyckte matte ...   för att övergå till det som "vi" för tillfället använder = riktningsordet + handttecken ... Omväxling förnöjer, eller nåt !?!?!?


Som om inte det räcker för att strula till begreppen så har matte oxå fått för sig att det kanske är bättre med IPO-ingångar på dir.apporteringen ...        för att det ska påminna mera om den fältmässiga apporteringen   ...   ( nää, jag fattar inte heller varför hon ska trassla till allting ... )

men då satte jag ner tassen och sa att nu får du faktiskt bestämma dig matte !!!!


Om vi ska hålla på fältmässig avlämning på appellplanen så vill jag minsann avlämna enligt mun-mot-mun-metoden ..     och det kanske skulle se knasigt ut på tävling,  eller ????


Tänkte inte på det, sa matte .. så för närvarande har vi övergått till mera traditionell apporterings-

avlämning .. och hur länge det nu varar beror väl på om matte får nya griller i sin skalle ..   !???



 
Sanna H filmade iaf nästan hela elitprogrammet i torsdags, mest för att se ungefär var vi "står" nu när vi lagt den sk lydnaden på hyllan för säsongen ... ja alltså vi tränar så klart  fortfarande men vi avslutade ju tävlingssäsongen för i år i Skutskär för några veckor sedan ..   !!  


Jag vet iaf minst ett av momenten som matte inte tänker lägga ut nån filmsnutt alls på ...   och det var "metallhoppet" som jag då tyckte var så skoj, att jag " tjuvade " på det ... inte bara en gång .. men inge fel på attityden iaf ..   !


Skulle ha skrivit några rader om rallylydnadstävlingen oxå ( som vi var och kikade på i går i Rimbo ) men det får bli vid något senare tillfälle .. för nu är det nån som muttrar om "pappershögen" IGEN  !! 


 


Den här bilden tog Sanna för några höstar sen, ( när vi mest ägnade oss åt fältmässiga övningar ; därav pipan om halsen ..) och det var på samma ställe som vi nu körde igenom hela elitprogrammet ..   !!


Ha en braig vecka !!!

// Lizzie
 

 
 
Lena Eriksson

Lena Eriksson

31 oktober 2011 17:24

Lycka till med apporteringen. Vi kämpar på med den just nu till korgar att ta en godis i. Säger höger eller vänster och sen -Ja och in och leka. Får se om det kan funka. Klurigt moment det där...
Ha det gött // Lena och hundar

http://www.k9are.webdon.nu

 
Rudi

Rudi

31 oktober 2011 21:12

Det var roligt att se dig på film, snygg-Lizzie! Fast mest vill jag veta om dig och rallyn! Stooor nospuss till dig från din Sörmlands-kille!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

1 november 2011 07:07

vad fint du tittar på matte, ni är så duktiga ihop. Skall bli kul att se om det blir rallylydnad för er framöver, vi hoppas kunna börja tävla till våren igen om bara vi slipper fler sjukdomar nu, detta halvåret har ju varit pest och kolera för vår del. här tränas på för fullt med Ayla och Axa slipper inte hon heller men just nu har hon en trotsperiod. Ja du leksakerna är bra att ta till ibland, igår hann vi ut och spåra, det var INTE dimmigt men sedan kom den igen, nu ser man knappt över gatan. Ha det bra.

http://www.hoffearras.se

 
Ingen bild

ET och Zaffran

1 november 2011 09:54

Ja, klurigt moment - gick ju lysande för Z i början, sen bidde det nånting fel i hjärnvindlingarna. Känns som det är ett moment där det blir 10 alternativt 0! Vi har tänkt testa lite ridhus i höst, får se hur det blir...

 
Jenny N

Jenny N

1 november 2011 13:22

Jadu Lizzie, dom där mattarna har ni fått för era synders skull. Men det är ju svårt att inte tycka om dom iallafall, eller hur!? :)

Kan vi inte få en liten filmsnutt på mun-mot-munavlämningen. Jag tycker att den låter väldigt intressant! ;)

http://www.kulmedhund.blogspot.com

 
Ingen bild

Jenny N

1 november 2011 13:41

SV: Hahaha! JA visst är det enorm skillnad på raserna ESS och schäfer. Schäfern är som du säger väldigt mycket mer pålitliga i sina moment, men inte alls lika "spännande" (eller vad man kallar det :) Husse i hushållet här uppskattar VERKLIGEN schäferns pålitlighet, medan jag tycker om magrutorna som tränats in på det mycket positiva sättet berikar livet ;)

Du gör ett fantastiskt jobb som har fått upp Lizzie i elitlydnad! Jag är SUPERimponerad verkligen. Att göra samma bedrift med en schäfer är en barnlek, eller hur?!!

 
Ingen bild

ESSingarna med flock

1 november 2011 17:15

Det såg mycket trevligt ut på filmen, snyggt jobbat.

Kramis från ESSingarna

 
Ingen bild

Marie med flock

1 november 2011 19:30

Härligt jobbat Lizzie!!!

 
Marie

Marie

2 november 2011 05:26

ni är så duktiga och fiiina snyggisar =D

Hoppas att allt är bra med er

kramar

http://myflowergirl.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards