Lizzieonline ..

Alla inlägg under februari 2012

Av Lizzie - 20 februari 2012 20:14

Hur som helst så lyckades jag övertala flocken om att dra upp till Grönklitt över helgen   , efter att dom först nekat mej att leka herre på täppan i snöhögen som tornat upp sig sååå fint precis i hörnet av ”mitt” hus … Snön var visst inte ren nog ..   !!


Kan tack och lov sammanfatta helgen med att det inte gått nån nöd på vare sig mej eller tvåbeningarna, trots att vi blev sas i dubbel bemärkelse insnöade en av dagarna när kungen av snö skyfflade ner mängder över inte bara utan tydligen mer eller mindre hela Svea Rike oss förstod jag sen …   !!

Tack och lov hittade jag en finfin herrepåtåtäppanhög i Grönklitt oxå ..   en snöhög som dessutom var så pass hög att husse fick lixom fota underifrån …   !!


Jag klättrade iaf upp, och så höjde jag tassen och räknade enligt en annan gammal ramsa …  som visst egentligen hör ihop med att man ska hoppa i spat men det var väl detsamma tyckte jag då !



 


Hej hopp !!!


// Lizzie   

Av Lizzie - 9 februari 2012 21:30

iaf när det gällde upplägget beträffande vad vi skulle träna i dag ..   !


India och Ylva, Loxia och Birgitta åsså jag med min matte ( som ju oxå heter Birgitta ...    ) hade förmånen att få träna i Svartbergs nya inomhusträningshall med Niina som "dirigent", ett uppdrag som Niina alltid sköter med bravur om man säger sååå !!!


 

Alltså man vet ju aldrig vad ens matte kan hitta på ... och förresten så behöver det ju inte vara i "normal" ordning på tävling heller, även om det iofs oftast är den mer vanliga ordningen, med sitt i grupp först !

 


Gruppmoment var ju så klart standard en sån här dag, och matte var riktigt nöjd med både min attityd i "sittandet" och att jag struntade fullständigt i att Niina agerade störigt ...   för även om mattarna försvann utom synhåll, så kunde dom tydligen tjuvkika på oss ..   !!!


 


Vi fick fyra "pass" var, och innan dagen var slut hade jag faktiskt kört igenon hela elitprogrammet ( fast inte sammanhängande som på tävling .. ) och det moment som matte var allra mest nöjd med var kanske inte otippat sändande till ruta, med bra tempo och attityd till både kon och ruta, samt efterföljande inkallning  ....   !!


Lite väl "het" var ju tydligen i fria följet, men det heter ju för sjuttsingen just fritt följ ... och då borde man väl få "gå" hur fritt man vill ....  tycker iag jag !!!!!


Sista passet för dagen  ägnade " vi" bl a åt att jag fick träna på  att inte hålla fast apporten ...   !!!!!

Ja, ni läste helt rätt ...    Alltså det är väl inte för inte som jag uppenbarligen har en apporteringsgen .. och den genen påstår bestämt att gods ska levereras i mottagarens hand ... eller famn .. men definitivt inte släppas "ändes vägen" ..   !?!?


Jag minns det som om det vore i går, att när jag skulle träna inför vattenprovet ( där det ingår att man ska simma ut och bärga en dummie eller en upptinad pippi .. ) så gick det absolut inte för sig att stanna vid strandkanten och släppa ner apporten för att skaka av sig vattnet .. aja baja .. utan det var bara att skynda sig upp ur vattnet med vattnet drypande efter sidorna .. för att leverera "godset " innan man fick skaka vattnet ur pälsen ..


Så det där som matte tycker braiga, att på ett "klick" ( eller motsvarande ) släppa en apport för att direkt springa efter typ en kastad leksak ..   det har lixom varit liiiiite svårt ( för att inte säga omöjligt, mattes anm .. ) men i dag var leksaken faktiskt så "het" att jag gav sjutton i mina vanliga principer


Tjojooo .. hojtade matte, och såg väl ut som om hon vunnit högsta vinsten för att man inte håller fast en apport ..   Jajaja, say no more ...


Det sista vi sen gjorde för dagen var att testa Zätat ( som sen årsskiftet ersatt den sk dumrutan .. ) helt tävlingsmässigt, och tydligen var mina "skiften" ( som för dagen då hade ordningen sitt, stå. ligg )  riktigt bra !!


Det kunde ju inte matte se det själv, för då skulle det ju ha blivit dk om det hade varit tävling .. ) och matte kom iaf ihåg att invänta TL:s ( Alltså Niina .. ) kommendering och inte runda varken koner eller mej innan TL sa gör helt om ...    !!


Väldans nöjda med dagen kan vi väl sammanfatta det hela med att vi var , och tack oxå till Ylva och Birgitta för alltid lika trevligt sällskap !!


Avlsutar med några bilder från dagens "övningar" ...


 




               



          Hej hopp  !!!!!


          //   Lizzie


PS .. Vad matte däremot helt hade glömt bort, var ju att jag hade bett henne fota Camp Lizzie, så jag skulle kunna visa det för Rudi ...    men strålande tider, i dag kom iaf matte ihåg att ta med min fina tygbur ...   och inte fattar ju jag att hon kunde glömma att fota mitt läger, för hon förevigade Loxias läger eller kanske snarare lager av filtar ..   DS


 

Av Lizzie - 4 februari 2012 09:00

heter momentet enligt regelboken, men om man ska göra ett ord av det, heter det då apporteringsdirigering eller dirigeringsapportering ...    ?!?


Jaja, hur som, så lyckades jag  igår iaf både komma ihåg att ta med videokameran samt övertyga husse och matte att dom inte skulle frysa ihjäl ( fast det var verkligen attans kallt i går ...   Brrr ) ifall vi dokumenterade att matte och jag nu skulle testa att "lägga ihop elitpusslet" nån gång så här i halvtid , även om det idag är exakt 6 veckor tills vi ska iväg på nån tävling ..   !??


Efter sju sorger och åtta bedrövelser ...    ( läs min ÅNK-matte kom inte ihåg sin "reservhotmailadress" , varför hon inte kunde skapa nåt nytt YouTube konto då Google påstod att vi redan hade ett konto hos dom, och det kräver YouTube nu då , osv ...  .. (  Tekniken är underbar .. när den fungerar .. ) gav matte och husse upp i går kväll upp YouTube-projektet, så nu lägger jag länken här i min blogg istället, fast det blir nog mindre storlek på "bilden" då men strunt samma här är filmsnutten iaf !!!


Måste bara tala om att ordningen var irl den omvända; ( say no more, eller ... *host* ) dvs jag fick börja med ett högerskick ( alltid lättare, eftersom Lizzie tyvärr alltid "rundar" konen från vänster, vilket ju gör att svängen mot en vänsterapport kan bli lite lurig, och det ser man att hon inte kommer rakt på den vänstra apporten, men tack och lov inte får svängen in mot mitten ... mattes anm !! ) för att efter vänsterskicket få avsluta utan regelmässig avlämning ...   och bara "gå" direkt på buuuus ...   !!!!



En annan sak som jag måste beklaga mej över matte är att hon utan mitt medgivande lagt ut på fejan att jag kan fortsätta att titulera mej Årets Lydnadsspringer 2011 ...   !! Hon kunde väl iaf ha frågat om lov !!!


Tjaa, inte mycket att säga så här i efterhand, mer än att när det gäller Årets Springer-titlar så är det himla skoj att bästaste kusinen Xit blev Årets Bruksspringer ..    att min polare Erk ( SE VCH Picabos Soul Patrol )  delade fjärde platsen på viltspårslistan och att halvsyster Rusa ( SE VCH Tikk-A-Ring´s Mrs Sweetheart ) bidrog med poäng så att hennes uppfödare blev just årets uppfödare !!!


Stort GRATTIS säger jag till samtliga "inblandade" och avslutar med en bild på kusinerna  !!


 



Ha en (h)underbar helg !!


// Lizzie   




PS Glömde ju: Erks duktiga matte heter Rose-Marie Berglund och Rusas matte heter Anna-Lena Jonsson  ,  och i hastigheten hittade jag ingen bild på halvsyrran, men väl en bild på Erk och mej när vi just tränar med fart ...   DS

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards