Lizzieonline ..

Alla inlägg under februari 2011

Av Lizzie - 26 februari 2011 18:00

I morse hamnade jag i duschen IGEN ..   men dels var det nog lite "ridhusrester" kvar i pälsen sen igår, förutom att det nu är sk SLASKVÄDER ... och matte hade rysligt bråttom för själv hon skulle iväg för att skaffa sig lite mer balans i tillvaron ..   ( Läs BodyBalance-pass .. ) och trodde nog att husse skulle frottera mej torr med mitt fina badlakan ...   ( Trodde matte alltså .. )


Jaja, tänkte jag ! Bra karl reder sig själv heter det ju som bekant ..   och antagligen skulle det lika gärna ha kunnat heta bra hund bereder själv ett utmärkt torksätt ..   vilket i just det här fallet innebar att jag lixom bäddade om i mattes halva av sängen och kurade ihop mej bland kuddar och täcken ..!


  

Fast i ärlighetens namn måste jag ju säga att det inte är bara husse som tabbar sig i den här flocken ...*harkl* , och häromdan låg matte verkligen på plus efter en av sina tabbar ..   efter att hon kommit på en ny och alldeles underbart god externbelöning ...   !!!


Husse, ( som inte håller reda på att fettisdan i år infaller först på Internationella Kvinnodagen 8 mars ...  ) kom hem med två JÄTTESTORA semlor i tisdags, och eftersom matte är mera av "glassoman" än semmelälskare, så tog det mycket riktigt stopp innan hon knappt kommit till hälften av bakverket !!


Fast lite för fort gick det sen från tanke till utförande, ( och tanken var så klart att jag skulle träna på fjärren ..   ) så när matte ställt ner sin jättestora och mycket gräddiga semmelhalva på golvet, och försäkrat sig om att ifall jag skulle flytta baktassarna så mycket som en mm så skulle jag "felas" ...   , så traskade hon iväg in till sovrummet för att få ut "några metrar " ..   !


Men inte sjutton riskerar man ju att missa en sån exterbelöning, så jag tror att jag körde fjärren 12-mässigt ..   !


Fast min matte hade nog lite otur när hon tänkte, för vad hon inte tänkte på ..   var nämligen att jag inte hade blivit "klypad" ( Man brukar sätta ihop mina fina öron med en påsklämma när jag ska hjälpa till med fördisken ... ) och ni kan ju bara gissa hur söt jag antagligen måste ha varit med gräddinbakade öron och dito nos !!


Förresten så fick jag en massa beröm av matte efter ridhusträningen i går, för jag var visst jätteduktig på ffa inkallningen och rutan ..    medan matte däremot måste nog träna ännu mera på det där med tajming så hon lär sig exakt när hon ska ropa att jag ska stanna eller lägga mej ...   !!!


Hej hopp !!

 

// Lizzie


PS Glömde ... Normalt så sitter alltså inte klypan som på bilden, men ibland händer det att jag inte lyckas få loss klypan helt ( efter att ha lagt mej på rygg och rullat runt ,, ) så dom gångerna leverar jag helt enkelt in mitt öra med vidhängande klypa, för självklart ska jag ha betalt när jag lämnar tillbaka "panten" ..    

I tisdags blev det ju såklart ännu svårare,  eftersom jag då inte hade nån klypa, så då chansade jag och satte mej framför matte med bara örat i munnen, och det gick lika bra, för jag fick betalt för den "inleveransen" oxå ...    DS

Av Lizzie - 21 februari 2011 17:38

var det nog bra att vi iaf fick till en femte start i elitlydnaden i år ...  ,  trots att matte på den tävlingen fick sig en rejäl läxa, eftersom hon hade glömt bort ( det som hon ofta brukar tjata om annars ... ) hur viktigt det är med både  tankens kraft och ffa FOKUS   !!


Det gick ju sisådär på sista tävlingen, men det gjorde ju egentligen inte så mycket tyckte vi då, eftersom vi med den starten säkrat titeln Årets Lydnadsspringer 2010, och klassvinst och ytterligare ett förstapris till räckte det iaf oxå till !!


Lite får man väl ändå skylla på att vi egentligen redan släppt elitlydnaden för säsongen, då vi veckan innan hade startat på jaktprov och även var anmälda till ytterligare ett jaktprov veckan efter den femte och sista starten..   !!

Ja, jag vet att man ska aldrig skylla ifrån sig .. 


Vad vi inte visste då, var nämligen att from i år utses även Årets Lydnadshund 2010 ( oavsett ras alltså ...       ) och då känns det så klart rätt bra ändå att hamna på 58:e plats med våra fem starter, eftersom det där också räknas just fem starter ...   !!


Attans att inte kvalperioden till Lydnads-SM oxå räknades per kalenderår, för i så fall hade vi nu varit klara för SM ...eftersom gränsen går vid 60 startande deltagare .. men där får vi nog fortsätta med det vanliga ett tag till = Att leva på hoppet .. eftersom kvalperioden är slut först i mitten av april ... Oooops ...   


  


Över till dagens "träning" som åter fick inskränkas till till mindre "vidlyftig" sådan, eftersom Snökungen fortfarande inte kastat in handduken ...   !!



Inkallning med både ställande och läggande, samt vittringsapportering  inkl störning i form av en mansperson, som kom och pratade med matte när hon var "bakåtvänd" och jag satt och spanade framåt, samt avslutande fjärrdirigering på fullt (15 m ) avstånd gick kanonbra på en smal men ändå upplogad väg   !



Bilden är från ett tidigare tillfälle när matte klämde i med ett ståkommande när jag kom forsande i full fart över ett då oxå snötäckt fält, och jag tror nog att matte den gången blev rätt snopen över att jag bara lixom stannade i språnget ...    !!

Skoj att se fågelholksuttrycket på matte ibland ..   !!!


Hej hopp !

// Lizzie

Av Lizzie - 14 februari 2011 08:30


Först kunde jag ju på direkten konstatera att det där med HtM antagligen inte alls skulle passa varken mej eller matte ...   för när Brukshunden ( tidningen alltså .. ) äntligen landade i lådan, så kunde man där bl a läsa följande :


Något annat som talar för sporten är att det i dag finns många tävlande som lämnat tonåren och ungdomen ganska långt bakom sig ( snällt att iaf inte skriva om Hedenhös ..   )


Med äldre tävlande kanske heelwork känns bekvämare att tävla i än freestyle *fniss*...

Sen kommer det värsta : Heelwork kräver en större lydnad och PRECISION av hunden !!!!!

Här gäller det att hunden verkligen kan hålla sina positioner, oavsett tempo och färdriktning på tävlingsbanan !!


Jaja, vad är väl en bal på slottet *host* ...    men förmodligen är det  bara att konstatera att HtM iaf tills vidare får läggas på hyllan,  för det där med precision och lydnad är nog inte riktigt min grej ... !


Matte har ju faktikst fortfarande fullt sjå med att försöka övertyga mej om att fritt följ inte alls står för att man får vara fri och ledig, utan att det bara menas att man inte ska vara kopplad ... vilket jag så klart inte kopplar ...   !!



För övrigt kan jag berätta att min optimist till matte trodde att vi skulle kunna åka till vårt "vanliga" i helgen ställe och träna några av elitmomenten som kräver lite mera plats ...   ( läs ink, ruta och dir.app )  men vägen ner till " vårt " ställe liknade mer ett översnöat scooterspår än bilväg, så av "inrutad" träning bidde inget, men stackars lilla jag fick springa fuskrapport iklädd mina klövjeväskor som tjänstecken istället ..   !


Hej hopp !!

 

// Lizzie




  


Av Lizzie - 3 februari 2011 16:30

Ibland undrar man hur ens matte tänker ....   


Min matte hade nämligen fått för sig att HtM skulle kunna vara nåt för oss, nu när vi inte har nån till klass i lydnad att lära in nya moment till, och då lät det ju sååå himla bra med just heelwork to music, eftersom det tydligen är nån slags mix mellan freestyle och lydnad ...    och det lät ju som sagt bra !!!


Dessutom har det ju sett såååå trevligt ut på dom sändningar vi har följt från Crufts, så det enda som egentligen återstod var väl BARA att kika på regelverket ...  !!!


HtM-klasserna

De tre tävlingsnivåerna separeras främst genom ökade krav vad gäller samtliga tre bedömningskategorier – Utförande , Programmets planering och kvalitet, respektive Tolkning av musik samt i programmens längd


      I HtM räknas positionsarbete i följande positioner:

  • Hundens högra skuldra vid förarens vänstra ben.
  • Hundens vänstra skuldra vid förarens högra ben.
  • Hundens vänstra skuldra vid förarens vänstra ben men med nosen i motsatt riktning mot förarens ansikte.
  • Hundens högra skuldra vid förarens högra ben men med nosen i motsatt riktning mot förarens ansikte.
  • Hunden mellan förarens ben
  • Hunden på framsidan av förarens ben med nosen 90 grader i förhållande till föraren
  • Hunden på baksidan av förarens ben med nosen 90 grader i förhållande till föraren.

Oj då tänkte jag när jag såg att det var rätt många nya positioner att lära in, men det ska väl gå, tänkte jag då ...    !!



Dessa positioner ska kunna bibehållas under rörelse. Utan att hunden hoppar eller ”krabbar” sidledes för att följa föraren.


För att en rörelse ska räknas som HTM-position är det viktigt att hunden går på alla fyra tassarna, haltning, sitt etc räknas därmed inte som att hunden är i position.


Hoppsan, där Sk_t det sig direkt om man säger sååå .. för jag antar att det räcker om jag lägger in en bild från en elittävling i lydnad, där vi iofs fick ett förstapris och vann klassen, men som sagt jag tycker ju att det är så himla kul med sk lydnad, och det måste man väl ändå få ge uttryck för, eller   !?!!





Tror inte heller att det hjälper med det här lilla tillägget i regelverket :

Föraren kan dock ändra position, huka sig, krypa så länge hunden håller kvar sin ...   !! ( Men om inte hunden håller kvar sin position så hjälper det väl föga om matten kravlar omkring på alla fyra ... Min anm !! )


Så egentligen var det ganska onödigt att läsa vad som gällde den lägsta klassen bedömningsmässigt, men så här står det iaf i reglerna om klass 1 :


  • I denna klass kan programmet vara uppbyggt kring få HtM-positioner    (cirka 1-3) och enkla övergångar mellan dem.
  • Samarbetet ska vara gott men behöver inte vara felfritt för att belönas med uppflyttningspoäng.
  • Programmets planering och kvalitet kan vara enkel liksomtolkningen av musiken.
  • Det ställs inga stora krav på uppfinningsrikedom.

Jaja, vad är väl en bal på slottet ...   och jag som tom hade kommit på en fiffig låt, och det är  Pack Up med Eliza Doolittle, för just Eliza var det ju tänkt att jag skulle kallas från början, men det bidde ju som sagt ingen Fair Lady som flyttade in till min matte och husse, för som bekant kallades jag ju länge enbart för Lilla Odågan ...   !! Förstår faktiskt inte alls varför ....  !!


Hej hopp !

// Lizzie


PS I morgon ska jag faktiskt träna i ridhus tillsammans med Z igen, men nåt fotarbete med alla tassar i backen kan nog matte se sig i månen om ...   !! DS

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards