Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 3 februari 2016

Nya dirigeringsmomentet :-)

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Niinadag i Skojhallen .... och då tyckte jag att det var mer än orättvist att Knasan skulle få följa med till Långhundrahallen ( Där för övrigt " Lydnadsspringergänget " tränade tillsammans ibland tidigare vintrar ... ) varför jag la in en protest förra veckan  ... och se det hjälpte ....   


Så både förra onsdan och i dag har jag alltså återigen fått svänga mina lurviga både bland rallylydnadsskyltar och lite "vanlig lydnad " och matte påstår att jag verkligen "levde upp" vad hon nu menade med det !?!?


Nu är det ju trots allt vissa problem som uppstår ibland eftersom jag inte har nån hörsel kvar, och trots att det mesta går att lösa med handtecken ( som tex fjärrdirigering, eller Zätat ) så finns det vissa saker som inte funkar med teckenspråk i både rally och lydnad, men oj vad skoj att iaf bara få följa med och göra nånting !!!


Nåt som är riktigt klurigt är ronderingen i det nya lydnadsdirigerinsmomentet, ( Som det blir 2017 eller redan från i år på Internationella Elitlydnadstävlingar ) och visserligen är det färdigtävlat för min del, men det hindrar ju inte att det alltid är skoj att testa nånting nytt ...   


Alltså förut hade matte "kommandot" Klara, färdiga SPRING när det gällde rondering ( ibland tävlade matte och jag, och gissa vem som oftast vann ..    ) och för att jag skulle springa och ställa mig bakom en kon, så sa hon faktiskt bara just Kooooooonen !!!

( Lite problematiskt nu när Lizzie inte hör, och det hjälper inte att det är en större kon vid ronderingen än vid vanliga konskick ... men jaja, det spelar ju egentligen ingen roll att vi inte kan få till hela momentet på rätt sätt, huvudsaken är faktiskt bara att Lizzie får ha lite skoj som omväxling mot alla veterinärbesök och trassel med både öron och urinvägar senaste åren, och att Lizzie njuter av att " få jobba " går inte att ta miste på   , mattes anm  )

Så både förra onsdan och i dag tränade Ztella, som är  Margareta Skaarets pumi,  och jag på både just rally och det nya dirigerinsmomentet plus "fjärren " och Zätat, samt lite vanlig "lydnad "   

Jag ska se om jag kan hitta nån skiss på det där momentet, så är det lättare att förklara hur det hela ska gå till, och ifall matte hade kommit ihåg att ta med kameran, så hade jag nog kunnat visa vilka delar av momentet som jag faktiskt behärskar ...    


Hittade en skiss !!

 

Man ställer alltså upp vid startpunkten, springer sen 20 meter rakt fram och rundar där en stooor kon, för att efter ca 5 meter ( tror jag det är ... ) stoppas för att sätta sig, ställa sig eller lägga sig ( Som bestäms tävlingsdagen och det  är visst lika för varje ekipage ) för att därefter dirigeras antingen åt vänster eller höger till en apport som då ligger ca 5 meter framför ett vanligt lydnadshinder ( som det är på ena sidan ) eller ett agilityhinder ( Höger eller vänster lottas för varje ekipage ) och efter gripandet av rätt apport är det sen bara att hoppa över hindret framför och sätta full sula hem till sin förare ...


Plättlätt va ;-) men både min matte och Ztellas matte verkar gilla det här nya momentet !!


Hej hopp !

// Lizzie   


PS Nästa vecka ska den där Blondie få börja på en " NoseWorketta" ...  Visst är det orättvist .... DS


PSS eller nåt ... Lägger in en bild på hur det kan se ut dagen efter att vi jobbat som vakthundar i huset om matte och husse t ex varit på bio, eller nåt annat tvåbensnöje som inte vi får följa med på ...  åh då är det väl inte konstigt om man är lite grann dan efter då ... om man säger sååå ...    DS


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Av Lizzie - 17 januari 2016 17:20


skulle nog det första bli att matte totalt måste ha glömt bort att hon faktiskt äger inte bara en utan faktiskt flera kameror ...   men av någon outgrundlig anledning finns det inte en enda vare sig bild eller filmsnutt i nån av dem, utan tydligen ha...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards