Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 3 februari 2011

Håhåjaja ...

Av Lizzie - 3 februari 2011 16:30

Ibland undrar man hur ens matte tänker ....   


Min matte hade nämligen fått för sig att HtM skulle kunna vara nåt för oss, nu när vi inte har nån till klass i lydnad att lära in nya moment till, och då lät det ju sååå himla bra med just heelwork to music, eftersom det tydligen är nån slags mix mellan freestyle och lydnad ...    och det lät ju som sagt bra !!!


Dessutom har det ju sett såååå trevligt ut på dom sändningar vi har följt från Crufts, så det enda som egentligen återstod var väl BARA att kika på regelverket ...  !!!


HtM-klasserna

De tre tävlingsnivåerna separeras främst genom ökade krav vad gäller samtliga tre bedömningskategorier – Utförande , Programmets planering och kvalitet, respektive Tolkning av musik samt i programmens längd


      I HtM räknas positionsarbete i följande positioner:

  • Hundens högra skuldra vid förarens vänstra ben.
  • Hundens vänstra skuldra vid förarens högra ben.
  • Hundens vänstra skuldra vid förarens vänstra ben men med nosen i motsatt riktning mot förarens ansikte.
  • Hundens högra skuldra vid förarens högra ben men med nosen i motsatt riktning mot förarens ansikte.
  • Hunden mellan förarens ben
  • Hunden på framsidan av förarens ben med nosen 90 grader i förhållande till föraren
  • Hunden på baksidan av förarens ben med nosen 90 grader i förhållande till föraren.

Oj då tänkte jag när jag såg att det var rätt många nya positioner att lära in, men det ska väl gå, tänkte jag då ...    !!



Dessa positioner ska kunna bibehållas under rörelse. Utan att hunden hoppar eller ”krabbar” sidledes för att följa föraren.


För att en rörelse ska räknas som HTM-position är det viktigt att hunden går på alla fyra tassarna, haltning, sitt etc räknas därmed inte som att hunden är i position.


Hoppsan, där Sk_t det sig direkt om man säger sååå .. för jag antar att det räcker om jag lägger in en bild från en elittävling i lydnad, där vi iofs fick ett förstapris och vann klassen, men som sagt jag tycker ju att det är så himla kul med sk lydnad, och det måste man väl ändå få ge uttryck för, eller   !?!!





Tror inte heller att det hjälper med det här lilla tillägget i regelverket :

Föraren kan dock ändra position, huka sig, krypa så länge hunden håller kvar sin ...   !! ( Men om inte hunden håller kvar sin position så hjälper det väl föga om matten kravlar omkring på alla fyra ... Min anm !! )


Så egentligen var det ganska onödigt att läsa vad som gällde den lägsta klassen bedömningsmässigt, men så här står det iaf i reglerna om klass 1 :


  • I denna klass kan programmet vara uppbyggt kring få HtM-positioner    (cirka 1-3) och enkla övergångar mellan dem.
  • Samarbetet ska vara gott men behöver inte vara felfritt för att belönas med uppflyttningspoäng.
  • Programmets planering och kvalitet kan vara enkel liksomtolkningen av musiken.
  • Det ställs inga stora krav på uppfinningsrikedom.

Jaja, vad är väl en bal på slottet ...   och jag som tom hade kommit på en fiffig låt, och det är  Pack Up med Eliza Doolittle, för just Eliza var det ju tänkt att jag skulle kallas från början, men det bidde ju som sagt ingen Fair Lady som flyttade in till min matte och husse, för som bekant kallades jag ju länge enbart för Lilla Odågan ...   !! Förstår faktiskt inte alls varför ....  !!


Hej hopp !

// Lizzie


PS I morgon ska jag faktiskt träna i ridhus tillsammans med Z igen, men nåt fotarbete med alla tassar i backen kan nog matte se sig i månen om ...   !! DS

 
 
 Rudi

Rudi

3 februari 2011 17:54

Jodu, my fair Lizzie, där får du och matten nåt att bita i! Min matte är ju så attans villig att träna freestyle med mig, men hittar ju aldrig någon tränare, men HtM har hon inte tänkt sig tack och lov. Mitt fria följ har nämligen en hel del att önska...
Ha så kul i ridhuset!
Puss på dig!
Rudi

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

nessie

3 februari 2011 19:21

höger hit och vänster ben dit och mittimellan vänster och höger och nos hitom dit..jaa man undrar hur hon tänker om hon tänker....Puzz från nessie

 
Borghild

Borghild

3 februari 2011 20:07

En springer som ikke skal hoppe?! Er det mulig? Kanskje man heller skal satse på agility, hvor man blir belønnet for å hoppe? ;)

http://spaniel.no

 
Brollan

Brollan

3 februari 2011 20:58

Men s_it i att man ska "ha alla tassar på jorden" du får ju i alla fall bra poäng för vem i världen kan motså dig? Hoppandes eller gående ;-)<3
Kört hårt med agilityn i stället....åsså kan du övertala min matte att hänga på ;-) Fast hon har väll inte tid som vanligt (suck) så jag frågar igen. Snälla kan jag få flytta till dig................
Kram brollan

http://sinnasidan.blogspot.com

 
Ingen bild

Siddan&Challe

3 februari 2011 21:48

Vi läste fel i hastigheten och trodde ett slag det handlade om en sponsor, H&M. För Odågan brukar väl leva på hoppet ibland och då passar det väl jättebra med den välkända hoppsponsorn. Lycka till

 
Mirre

Mirre

3 februari 2011 22:09

En utmaning är ju aldrig fel ju =D, låter som ni har ngt att satsa på =D, det fixar ni

Tack snälla för de rara orden
kramar

http://myflowergirl.blogg.se

 
Sailaway

Sailaway

4 februari 2011 09:02

Kikar in och säger Trevlig helg!
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jenny, Elba o Dio

4 februari 2011 09:33

Det där lät som en sann utmaning! Apselut nå't för duktiga ni att satsa på tycker jag! Har aldrig hört talas om sporten förut. Det kommer mycket nya, roliga grenar inom hundsportandet. Superkul!

 
Storolillnosarna m matte

Storolillnosarna m matte

4 februari 2011 10:34

Haha! En springer som inte skuttar är inte en riktigt frisk o glad springer!!!! :)))
Fast vi tycker att du o din matte ska "go for it" iaf. Vilken utmaning!! Och vadå? Liiiite poängavdrag kan ni väl "stå ut med". Hihihi!! *retas liiiite*

Fast å andra sidan så tycker vi att freestyle o agility verkar roligare, men vi kan ju har fel - faktiskt!

Glada skuttiga svansviftningar från oss alla!!!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Lotta

Lotta

4 februari 2011 21:54

Ups, lite att jobba på kanske.... men säkert lätt som en plätt när det trillat på plats ;)
KRAAM!

http://minflock.com

 
arras o aylflocken

arras o aylflocken

4 februari 2011 21:54

ja du Lizzie. mycket finns att lära sig men det låter jobbigt men men verkligen en utmaning. Ayla hälsar att det räcker med rallylydnad som skall bli officiellt till sommaren, har du provat det? här skall vi få storm i morgon, sådan är västkusten men isen börjar att försvinna. Ha det bra i ridhuset i morgon.

http://www.hoffearras.se

 
Jessica

Jessica

4 februari 2011 23:28

Klart ni ska ta er an HtM. Jag ser fram emot filmsnuttar på YouTube från träningarna;))
Kul med nya hundsporter, man kan nog komma på en hel del om man tänker till... Galoppspår t.ex som vi sniffat på en del;)
Ridhus låter inte fel...med tanke på att vår appellplan gick från snöfri och frusen till lerig nu i veckan:(
Ha en skön helg!

http://www.yrlabus.se

 
Rusa med flock

Rusa med flock

5 februari 2011 10:31

Äh... vilken tramsig sport!!! Nej du syrran - kör på i hopp-och-skutt-stilen, det tänker jag i alla fall göra! Mamma Fina har ju också lärt mig en ny kul hopp-grej - jag kan numera hoppa över staketet till grannen... Matte blev inte så glad när hon var i vedboden på morgonen och hon kommer ut och ser mig sitta på grannens tom och skita... Kan väl inte jag hjälpa att det tryckte på just då??!! Det blev lite djupsnöpulsning för henne med påsen i högsta hugg, fniss... Men, vi har så snälla grannar så de skrattar bara.... Tur det för matte blir inte så glad, he, he....
Nosgnuss från Rusa och de övriga

http://annalenamedhundar.bloggproffs.se

 
Ingen bild

ESSingarna med flock

5 februari 2011 11:26

Alla tassar i marken????????? Det måste vara ett tryckfel. Vi har ju tittat på Let´s dance och lärt oss att man skall vara lätt på foten, oj vi menar tassen.

Kramisar från ESSingarna

 
Marie L

Marie L

6 februari 2011 09:17

Ser kul ut! Vart tränar ni i ridhus? ha det, kramar från oss

http://www.123minsida.se/Minos

 
Mirre

Mirre

6 februari 2011 14:28

Hej där, hoppas att ni har en toppensöndag?
KRAMAR

http://myflowergirl.blogg.se

 
Ingen bild

Xit....... ♥

7 februari 2011 20:46

..... alla tassar i marken typ nästan samtidigt....skitsvårt tycker jag och ju fortare matte går (springer) desto svårare är det ju att hålla sig på marken :) Men vi gör så här.... du lär in de där nya konstiga momenten sen tar din matte ett snack med min matte så kanske (kanske) hon försöker lära mig detsamma ;)
En annan har haft hjärnknåperiarbete ikväll med att springa runt stolar, springa runt lillhusse, ligga, stå, plocka bollar ur en hink och lägga i en annan.... vet inte om det är några nya lydnadsmoment eller vad???? Men kul var det iaf och jag är trött i kolan :)
Kram från kusin Xit ♥

 
Ingen bild

Marie med flock

8 februari 2011 21:44

Låter kul..Det vill vi se

 
Helena & co

Helena & co

9 februari 2011 17:00

Coolt! Vi ser från emot att följa er framtida karriär med en krypande matte och en Lizzie som kör heelworkarbetet med höga fina framben :) Finns det ens såna tävlingar i Sverige eller har ni tänkt göra karriär utomlands?

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Arras o Aylaflocken

Arras o Aylaflocken

12 februari 2011 07:59

Ni verkar fått något att ta i. Här har vi svinkallt idag -11 grader men vi slapp snö i veckan, det blev regn. ha en bra helg.

http://www.hoffearras.se

 
Karin & co

Karin & co

13 februari 2011 20:20

Oj oj, matte tappade bort sig någonstans vid punkt 1 eller två, vänster mot höger, höger mot vänster och nosen mittemot...

Det ska bli spännande att se vad som blir av detta :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Terese

Terese

14 februari 2011 20:42

Men jisses, det där lät ju så lagom enkelt..!? Håhåjaja, vad är väl en bal på slottet:)

Hoppas ni inte har snöat in utan har en mysig alla <3 dag. Kram

http://www.brandwold.se

 
Ingen bild

Freja

17 februari 2011 20:34

Kul att du hittade till min blogg, spännande med nya bloggkompisar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards