Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Om att leta sina rötter .....

Av Lizzie - 25 februari 2010 11:35



Häromdan när bara husse och jag var på Gamlisprommis så skulle husse försöka bibringa mej lite historiska kunskaper  ( vilket ska senare visa sig gick sådär ..   ) för nu tyckte han nog att det var på tiden att jag kände till lite om vad som faktiskt döljs under de för närvarande snötäckta kullarna ...   !




Historien om kullarna / högarna i Gamla Uppsala sträcker sig tydligen ända till vår tideräknings början., och det var här som de mäktiga kungshögarna uppfördes som symbol över gudomlighet och makt ..   och eftersom jag ofta inte bara som "smeknamn " får heta HSB utan även liknas vid SKB ( Svensk kullig boskap .. ) så började jag förstås just känna mej lite hög ...   !!




Enligt sägnen ska visst de mest kända lämningarna ( alltså  kungs-högarna ) innehålla kvarlevorna av de tre förhistoriska kungarna Adils, Aun och Egil och när husse berättade det, så började ju ana att han kanske även skulle beröra mina anor, som antagligen  oxå härstammar en bit bakåt i tiden ..    och numera är det ju som bekant inne att leta efter just sina rötter påstod husse ..    !



Husses utläggning resulterade iaf i att jag sprang i förväg ( för att visa att jag fattat galoppen alltså    ) och eftersom jag är med både stamtavla och därmed även stamträd försedd, så ville jag ju visa att jag redan sen tidigare förstått att det var nåt speciellt med det träd som jag nu äntligen förstått är mitt stamträd   !!!



Fast jag sa förstås inte att det var först nu hela sambandet uppdagats för mej, utan jag nöjde mej bara med att konstatera att just det trädet har jag sen länge haft en särskild dragning till och då inte bara för att söka mej tillbaka till mina rötter ..   !

Knock on wood sa husse   ( Typ ta i trä .. )  men inte ens det fattade jag utan tyckte att han sa ta i träd, åsså gjorde jag det då .. * harkl * med ett rejält tag  med framtassarna ..    men då hade husse redan vänt på klacken och gett upp planerna på att försöka få en liten knaspotta som jag att bli historiskt intresserad ..   !!



Hej hopp !

// Lizzie, som iaf hittat sitt stamträd och sina rötter ...          

 
 
Ingen bild

ESSingarna

25 februari 2010 13:40

Jo, visst är det viktigt att hitta sina rötter. Men frågan är om det är de genetiska, historiska eller kulinariska som är viktigast. För vem kan motstå de härliga rötter med gott tuggmotstånd? Inte vi........

Kramiz

 
Ingen bild

Nessie

25 februari 2010 18:06

Rötter ska va morötter, det är min rötter det, sen finns det ju sockerrötter( sockerbetor) dom går heller inte av för hackor. Sen finns det ju oxå hundkexrötter, matte är expert på dom, jag tycker nog att i just detta fall rotavdrag är bra då kexen är att föredra. Puzz Nessie

 
Marie L

Marie L

25 februari 2010 19:51

Ser att Gamlis inte heller verkar så "promenadvänligt" för näravarande.....trodde för övrigt att ni "snöat in"?
Ha en skön helg!
Krmar från oss

http://www.123minsida.se/minos

 
Tjejerna

Tjejerna" title="http://www.springerspaniel.se]Tjejerna[/url]" target="_blank">www.springerspaniel.se]Tjejerna[/url]

25 februari 2010 21:07

Hallå där! GRATTIS GRATTIS Själva till en fin fin placering som tvåa på årets lydnadsspringer( tummen upp ) och ska tänka på saken om hon ska få behålla namnet eller inte för just nu är hon en Pina :-)) som hittar på en massa bus som en annan lite odåga gör nämner inga namn ;-)).
Ha en härlig helg! och KRAMAR till er alla från oss i Västerås

http://URL: www.springerspaniel.se

 
Annica

Annica

25 februari 2010 21:43

Inte kan man få för många hundgrejor inte!! Väcker alltid HA begär gå in i en bra hundaffär.....

http://www.ryegates.se

 
Siddan med flock

Siddan med flock

25 februari 2010 22:58

Tur din matte skickade in resultaten. Min matte grämer sig nästan än idag över oinskickade resultat som hade resulterat i en andra plats som årets veteran för min kennel-föregångare och avlägsna släkting faktiskt. Nåja, när det är min tur i gammelklassen så ska jag se till att hon får ändan ur....
Kram och trevlig helg

http://www.pomberlys.se

 
Storolillnosarna

Storolillnosarna

25 februari 2010 23:26

Grattis till 2:a placeringen!! Vilken rackarns tur att din matte skickade in resultaten. Vår matte hade minsann redan sett din söta stolta nuna (inte runa, apropå historia o sånt) på Rowntrees hemsida. Så himla insnöad är nog inte varken du eller din matte, när man kommer så högt på listan, eller hur? :)

Apropå OS, så har vi nu provat på den nya grenen apportering av dummy i meterdjup snö (iaf halvmeter djup - minst). Vi klarar av det galant!! :)))

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Torsten

Torsten

26 februari 2010 09:03

Historie lektioner kan ju ibland vara rätt trista....Men jag tycker ändå att din husse gjorde ett bra försök, som du sen återger helt perfekt! Jättebra att hitta både sina rötter och sitt stamträd...:)
Ha en bra helg, snygging!
Pussar

http://prinstorsten.blogg.se

 
Jessica

Jessica

26 februari 2010 15:12

Kanske därför särskilt Spexa sliter och drar i vissa träd...hon tror det är hennes stamträd? ;)
Ja det är lite nervöst med operation men det är bara att se till att få henne frisk igen.
Ha en skön helg!
KRAM:)

http://www.yrlabus.se

 
Mirre

Mirre

26 februari 2010 22:58

Hej där, vad din matte skriver charmiga stuff =D. Ibland vet man inte helt om det är henne el dig hon pratar om, fniss

Hoppas att allt är bra
Kram

http://myflowergirl.blogg.se

 
Terese & Gus

Terese & Gus

27 februari 2010 00:21

Stort grattis!!! säger vi i efterskott till silvret!! SNYGGT JOBBAT:D

snygg rygga Lizzie har, hälsar Gus som har en likadan i grönt..:) kram

http://brandwold.se

 
Arras o Aylaflocken

Arras o Aylaflocken

27 februari 2010 08:55

Önskar er med en bra helg i detta töande, vatten finns det gott om nu. Hälften av snön försvann nog igår.

http://www.hoffearras.se

 
Sinna

Sinna

27 februari 2010 10:05

PUSS på dig världens bästa syster yster....I år dåååå sitter den där :-))
KRAM brollan

http://lillhuset.blogspot.com

 
Lotta,Basse & Gilda

Lotta,Basse & Gilda

27 februari 2010 13:40

Åh, så intressant med gamla sägner! Jag (läs matte i flocken) hade lyssnat tills öronen ramlade av *s*
Härlig trädkramande bild, och STORT grattis till andra platsen :) Alla tiders så BRAAAAA ni ääääär!
KRAAAAAM och NOSGNUGG!
Ps. Hoppas inte kräksjukan smittar över nätet :p ;)! Ds.

http://www.rottisweb.se

 
Lotta, Juni o Cola

Lotta, Juni o Cola

28 februari 2010 18:35

grattis till silvret..underbara bilder på dig Lizzie. Pratade ni inte om att ni kanske skulle vara med på Ryegateslägret? Har vi sådan tur att ni skall vara det?Det närmar sig ju..

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

28 februari 2010 19:55

Just de där kullarna har min pappa sprungit runt när han gjorde lumpen där för typ hundra år sedan. Men det är en annan historia som jag fick höra varje gång vi åkte ner till Uppsala när jag var liten.

Här har snön börjat att regna bort och med det regnet ett läckage i taket, droppar så fint på fönsterbrädan och efter väggen. Jag hade tänkte mig en uppiffning i vår, men inte av det stora slaget :-(

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Siv/Zeffe & Zooto

Siv/Zeffe & Zooto

1 mars 2010 18:27

Du är duktig du, som uppdaterar flitigt, själv tycker jag inte det händer något som är värt att skriva om, vi åker spark och skidor så kroppen protesterar, min alltså, inte mycket man kan göra i all snö, klagar inte jag gillar den. Och nu har pappa gått bort, visserligen vid hög ålder, 92 år, men det är alltid jobbigt att förlora någon nära och kär, har lite att pyssla med begravning och så, ingen större inspiration till något alls just nu.
Kramar

http://web.telia.com/~u46806322/index.html

 
Petra & Honey

Petra & Honey

1 mars 2010 21:38

Fniss ja jag vet att det är retligt när någon säger A och sen väntar med B, men på Lördag eller senast Söndag så kommer nyheten ut, så tills dess får ni vara lite nyfikna :)

Hälsningar vi i Norr ;)

http://honey.dinstudio.se

 
Helena & co

Helena & co

1 mars 2010 22:16

Heja Lizzie!! Grattis till silvret....det hade vi missat!! Och om jag inte är helt ute och cyklar så var det en nära slökting (brorsdotter) som knep guldet :-) Hipp hipp hurra hurra hurra hurra för Birgitta & Lizzie ni är BÄST!!

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards