Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 19 april 2013

Backa ett två tre ... eller snurrigt värre ;-))

Av Lizzie - 19 april 2013 15:45

 


I måndags var det avslutning på nybörjarkursen i rallylydnad, och i går var det en inofficiell träningstävling i rallylydnad med Elisabeth Sterner som domare på UBK, nu när hon går som domaraspirant, och det var ju även henne som jag gått kursen för ! ( Elisabeth var jättebra som kursledare !! )


Nu missade iofs jag två gånger av sex på kursen, och om jag ska vara helt ärlig så har "vi" inte tränat  särskilt mycket på rallyt mellan gångerna ... för då har vi mest tränat elitlydnad ... då få gångerna vi ens gjort det   !!


Ja, jag  vet ...   Hur tänkte hon då min matte ??? Jo, antagligen att vi ju faktiskt är anmälda till en tävling i elitlydnad ... fast vi är ju även anmälda till en officiell tävling i nybörjarklass Rally .. och tidsmässigt ligger den före ..   !!


Hur det gick på rallyt ??? Tja, om nu bara matten hade lärt sig att skyltarna faktiskt inte tänker bita henne, att det hade varit bra om vi hade tränat iaf på de tre skyltar som vi har mest problem med .. ( Sitt framför, 1,2,3 steg bakåt skylt nr 124 ) och 360 grader vänster eller höger ... ja, då hade vi kanske inte behövt bli "diskade" på första rundan ..   för av 30 möjliga skyltar så kom just våra tre "krångelskyltar" med på gårdagens bana ...


När det gäller de där 360-snurrarna är det nämligen så, att om matte går för sakta så hinner jag slå ner min lilla rumpa ...   och då är det plötsligt fel övning  ( kostar hela 10 poäng ... ) och om matte gör för stor snurr, ja då blir det ff ( som i min värld betyder fritt följ ... vilket ju jag tyckte att jag gjorde .. följde matte rätt fritt alltså ... ) men i rallyts värld står ff för förarfel , och det kostar oxå .. *harkl* !  


 


Den där 123 - skylten var sparad till sist ... och ja, första steget ( och förresten även de följande två stegen ) kan jag skapligt följa nos mot nos mot matte när hon backar, men när vi kommer till att matte  ska backa tre steg och jag ska följa efter ..   ja, då finns det två varianter för mej, varav den ena är att snabbt gå in i fotposition ... alternativt ta ett jätteskutt upp mot matte .. och i går valde jag skuttvarianten ...    vilket resulterade i att matte tappade kopplet .. och vips var vi diskade ..   !!


Så här löd iaf kommentarerna : Matte är för rolig ! :-) Sjukt fin runda ! Tänk på koppelllängden. För kort. Släpp inte kopplet !! Superfin kontakt ! Härliga vänstersvängar.


Eftersom Elisabeth behövde ett visst antal startande för sin domarkompetens, så fick vi gå en andra runda sas "utom tävlan" och då tror jag nog att avdragen mest berodde på att matte slarvade och gick för nära skyltar eller att  hon tex höll på att snava över mej en gång,  ( och det kan väl ändå inte bero på mej, eller  ?!? ) men då fick vi visst ihop 82 poäng, vilket ju hade räckt som godkänt om det varit en officiell tävling   !


Tack snälla Stina som förevigade matte och mej, och som själv fick till ett godkänt resultat på sin söta Charma i går    !!

Dumt nog går det inte att överföra videofilmen som Ursula tog med mattes nalle, för nallen påstår att videon är för stor ...   !!

Hej hopp !!

// Lizzie   


PS Förra veckan var vi bl a i väg och rutade in tillvaron  på Knivsta BK och då passade Trolla och jag på att träna sitt i liten grupp i en rätt så upphöjd position DS

 


 
 
Helena, Vilja & Lystra

Helena, Vilja & Lystra

19 april 2013 16:36

Oj det var hårt att ni blev diskade bara för att matten inte kunde hålla i kopplet! Jag har kollat i reglerna och kan inte hitta att det står att just denna lilla "detalj" skall leda till diskning :-(

http://holmstorp.vimeddjur.se

 
Kerstin o Storolillnosarna

Kerstin o Storolillnosarna

19 april 2013 18:51

Jag funderade också om man verkligen kan bli diskad i rally, men det är inte omöjligt att vissa *harkl* hundar kan lyckas med det. :) :)
Hur som så fixade ni båda (din matte o du) en fin rallydebut, synd att filmsnutten var för stor, ville allt gärna fått sett den.

Det måtte vara en rolig utmaning att "sadla om" till rally från elitlydnad och vice versa. Skrattade gott åt dina 2 varianter av 123-backaskylten - och jag förstår dig, Lizzie!! Det kan inte vara lätt. Men tur att du lever på skuttet. :) Hellre en jycke som skuttar glatt än en som är som fastklistrad med nosen i marken - och inte ens vet vad sitt är för nåt. Jag känner en som är som den sistnämnde. *harkl*

Ser fram emot att få träffa er nästa helg! :) Eh..? Tror jag.. Finns risk att man kommer att skämmas... man får ju liksom krav på sig, att man förvaltar ESS:en så galant som vissa andra...

Glada rallysvansviftningar från oss

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Rudi

Rudi

20 april 2013 23:14

Vad är det med mattar? Så fort dom hör ordet "rally" så börjar dom snurra okontrollerat och fumla och tappa och glömma och allt sånt man inte FÅR göra ju? Tur att du och jag vet hur man ska göra, fast det klart skutta på matten, får man ju inte förstås, men annars så var du nog bäst , tror jag! Puss!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

21 april 2013 07:50

Kul att höra från er, vintern var allt lång här med men sista veckan har det vårats lite. Nattfrost i natt igen. Kul att se att ni tävlat i rally. Vi tycker rally är kul men vi har inte tränat så mycket annat som ni. Kanske lite svårt att hålla i sär alla begrepp. Nu börjar snart utställningarna för oss så vi hoppas att det blir lite varmare. Jobbigt att sitta och frysa när man får vänta länge. ha det bra, vi hörs.

http://www.hoffearras.se

 
Carina

Carina

23 april 2013 12:03

Kom igen nu....så är du snart uppe i Mästarklassen :)

http://www.colliecarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jenny o Brio

30 april 2013 21:32

Haha! Ja det är inte lätt när det blir lite snurrigt :) Men så allround som ni är så är det inte konstigt att det blir lite snurrigt i bollen emellanåt :)
Vilka härliga bilder och filmer från fjällen! Men nu är det underbart att det är VÅÅÅR, äntligen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards